Temat : „Tradycje ludowe w regionie świętokrzyskim związane ze świętami wielkanocnymi”.
Cel główny: zapoznanie z tradycjami ludowymi związanymi ze świętami wielkanocnymi
Cele operacyjne: Uczeń potrafi: -zaśpiewać piosenkę -rozwiązać zagadkę -rozpoznać słyszane z taśmy magn. odgłosy kurcząt -ułożyć prostą historyjkę obrazkową -uważnie słuchać wiersza -ułożyć życzenia świąteczne -zastosować określenia przymiotnikowe Uczeń rozumie: -treść zagadki -treść wiersza -odnoszenie się z szacunkiem do starszych Uczeń zapamięta: -tradycje wielkanocne -symbole świąteczne
Metody: -słowne -oglądowe -pokazu
Formy: -praca zbiorowa zindywidualizowana
Środki dydaktyczne: Wielkanocny koszyczek, pisanki świąteczne ,baranek, magnetofon, ilustracja : śmigus-dyngus ,napisy, sylwetki do liter, dla każdego dziecko symbole wiosny ,gaik ,palma
Przebieg lekcji:
1.zajęcia wstępne : Maszerowanie po klasie z gaikiem przy piosence „Gaiczek zielony” Dzieci trzymają w rękach symbole wiosny.
2.rozmowa o tradycji chodzenia z gaikiem: -radosna uroczystość sygnalizująca wiosnę -chodzenie chłopców z gaikiem i śpiewem po domach i składanie życzeń gospodarzom -nawiązanie do zbliżających się świąt
3.zagadka : -„Koło fortuny” -wyraz określający rzecz (hasło : palma)
4.palma: -pokaz i omawianie palm -dawne wierzenia ludu w moc czarodziejska palm-ochrona przed burzą gradobiciem , ogniem, powodzią , chorobami
5.ćwiczenia słuchowe: -odgadywanie odgłosów z taśmy magnetofonowej
6.pisanki: -tradycja malowania jajek -najstarsze pisanki pochodzą z X wieku z wykopalisk z Ostrowca -przechowywane w domu zapewniają szczęście i miłość(pokaz pisanki świętokrzyskiej i omówienie )
7.zabawa ruchowa: -zabawa ruchowa przy piosence „Zajączki’
8.świąteczne potrawy: -omówienie wyposażenia koszyczka
9.wiersz: -wysłuchanie i omówienie wiersza ”Mokre święta” A w poniedziałkowy ranek Pisk, krzyk , śmiechy! Cała wieś tu biegnie Wiadra , miski, konwie i dzbanek. Kto się dzisiaj zimnej wody zlęknie? Chyba tylko ten z cukru baranek. -śmigus -dyngus (dziady śmigusowe- oglądanie stroju świętokrzyskiego)
10.ćwiczenia gramatyczne-przymiotnikowe: -określanie przez dzieci świąt za pomocą przymiotników( np. .święta wiosenne, radosne ,mokre, śmigusowe itp.)
11.zajęcia końcowe: -układanie przez dzieci życzeń z okazji zbliżających się świąt wielkanocnych
Lekcja przygotowana i przeprowadzona przez mgr Małgorzatę Czyż
|